Markkinointiteknologia – Maisema 2019 300 miljoonan euron markkina, 71 uutta yritystä

Analytiikkaan ja markkinointiteknologiaan erikoistuneen Avauksen kartoituksessa on löytynyt 186 suomalaisyritystä, jotka tuottavat markkinoinnin teknologiaratkaisuja. Avauksen edellinen kartoitus on vuodelta 2017. Kartoituksessa löydettiin 71 uutta yritystä ja alan liikevaihto on nykyään arviolta n. 300 miljoonaa euroa.

Maisema on suomalainen versio markkinointiguru Scott Brinkerin tunnetusta Martech 5000 selvityksestä, jossa vuonna 2019 oli listattu jo 7040 yritystä. Suomalaisten yritysten määrän kasvu Avauksen uudessa selvityksessä johtuu ensisijaisesti tutkimuksen kattavuudesta. Uusia yrityksiä on vuoden 2017 jälkeen perustettu vain kourallinen. Valtaosa yrityksistä, joiden tiedot ovat saatavilla, ovat kasvaneet merkittävästi vuoden 2017 jälkeen. Kasvujohtaja on Smartly.io jota seuraavat Supermetrics ja Nosto. Markkinointiteknologiaratkaisunsa tai koko liiketoimintansa lopettaneita yrityksiä oli 11.

Avauksen toimitusjohtajan, Emma Storbackan mukaan markkinoinnin teknologiahuuma on laantumassa. “Suomalaiset toimittajat joutuvat tekemään kovaa työtä jotta heidän ratkaisunsa ovat yhteensovitettavissa asiakkaittensa laajempiin myynnin ja markkinoinnin strategioihin. Haluaisimme nähdä lisää Samartlyn, Noston ja Supermetricsin kaltaisia nousijoita listaltamme,” sanoo Storbacka.

Yli puolet suomalaisista martech yrityksistä ilmoittavat kehittävänsä keinoälyyn perustuvia sovelluksia. Verrattuna Martech 5000 kartoitukseen, mainosteknologioita kehittävät yritykset ovat Suomessa selvästi aliedustettuja Suomen markkinakokoon nähden. Myös verkkokaupan ja -myynnin ratkaisuja kehittävät yritykset ovat vähissä verrattuna Ruotsiin, jossa Avaus on tehnyt vastaavan kartoituksen alkuvuodesta. Ruotsissa tämän alueen veturina toimii alan jättiläinen Klarna ja monet muut ns. fintech yhtiöt.

Suomalaiset markkinointiteknologiayritykset ovat saaneet rahoitusta yhteensä 384 miljoonaa euroa. Rahoitustietoja on ollut saatavilla 53 yrityksestä.

Lisätiedot:

Erik Stenberg, erik.stenberg@avaus.com
Emma Storbacka, emma.storbacka@avaus.com

Avauksesta: Avaus auttaa yrityksiä valjastamaan dataa älykkään kasvun moottoriksi. Avauksella työskentelee 135 datan, analytiikan, kasvumarkkinoinnin ja teknologian asiantuntijaa Helsingissä,Tukholmassa, Gdanskissa ja Münchenissä.

Willkommen!

Möchtest du lieber auf Deutsch weiterlesen? Kein Problem, du kannst auch weiterhin auf der englischen Hauptseite stöbern. Wähle unten einfach deine Präferenz: